ΠΡΑΚΤΙΚΑ
Σεμιναρίου Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης
στην Έρευνα και την Ανάλυση Δεδομένων
με χρήση Νέων Τεχνολογιών
Επιμέλεια Πρακτικών
Τζένη Παγγέ, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Ζωή Νικηφορίδου, Υπ. Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Εύη Τόκη, Υπ. Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
on line ΕΚΔΟΣΗ : Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών και Εκπαίδευσης από Απόσταση,
Π.Τ.Ν.,
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΙΩΑΝΝΙΝΑ 2009
Πρόεδρος: Τζένη Παγγέ, Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Παναγιώτης Αναστασιάδης, Επ. Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Ευάγγελος Ευαγγέλου, Επ. Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Γεράσιμος Κέκκερης, Καθηγητής, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Μαρία Κουτσούμπα, Επ. Καθηγήτρια, Πανεπιστημίου Αθηνών
Ισαάκ Λαγαρής, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Αντώνης Λιοναράκης, Αν. Καθηγητής, ΕΑΠ
Άγγελος Μάρκος, Λέκτορας, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Απόστολος Παπαïωάννου, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Ιωάννης Παπαδημητρίου, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Γεώργιος Σμύρης, Επ. Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Κωνσταντίνος Τσολακίδης, Επ. Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Θεόδωρος Χατζηπαντελής, Καθηγητής, Α.Π.Θ.
Τεχνική Υποστήριξη (Υπ. Δρ. Π.Τ.Ν. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων)
ΕυρύκλειαΔογορίτη
Ιωάννης Κουλουκτσής
Ζωή Νικηφορίδου
Αποστολία Παγγέ
Χριστίνα Παναγιωτάκου
Ευγενία Τόκη
Εισηγήσεις (αλφαβητικά)
Παναγιώτης Αναστασιάδης, Επ. Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Τεχνικές αναζήτησης πληροφοριών στο Διαδίκτυο
Γιάννης Γκιόσος, ΣΕΠ Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Η φύση της εκπαιδευτικής έρευνας
Γεράσιμος Κέκκερης, Καθηγητής, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και
Κερατσω Γεωργιάδου, Υπ. Διδάκτωρ Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Η μέθοδος TAM στην διερεύνηση των διαθέσεων των γυναικών της Μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης για την χρήση των ΝΤ
Μαρία Κουτσούμπα, Επ. Καθηγήτρια, Πανεπιστημίου Αθηνών
Η οργάνωση της έρευνας
Νίκος Κύργιος, Κέντρο Δικτύων, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Στατιστική Ανάλυση δεδομένων και e-course
Αλέξανδρος Λεοντίτσης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Η στατιστική σημαντικότητα του Cronbach’s alpha
(Cronbach’s a statistical significance)
Αντώνης Λιοναράκης, Αν. Καθηγητής ΕΑΠ
Βασικές παραδοχές για τη μεθοδολογία της έρευνας στην εκπαίδευση
Άγγελος Μάρκος, Λέκτορας, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Παρουσίαση Εφαρμογών της Παραγοντικής Ανάλυσης των Αντιστοιχιών
Τζένη Παγγέ, Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση πειραμάτων
(Internal and External Validity of Experiments)
Απόστολος Παπαïωάννου, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Μεθοδολογία ιστορικής έρευνας
Ιωάννης Παπαδημητρίου, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
H ανάλυση δεδομένων στις Κοινωνικές Επιστήμες
(Data Analysis in Social Sciences)
Σπύρος Σιάκας, Επιστημονικός Συνεργάτης ΤΕΙ Αθήνας
Μέθοδοι παρατήρησης και συλλογής δεδομένων στην έρευνα δράσης
Αδαμαντία Σπανακά, ΣΕΠ Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Το Μεθοδολογικό Πλαίσιο της Έρευνας Δράσης
Κωνσταντίνος Τσολακίδης, Επ. Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Ανάλυση έρευνας: Τα μικρά ολιγοθέσια σχολεία και η ψηφιακή εποχή
Θεόδωρος Χατζηπαντελής, Καθηγητής, Α.Π.Θ.
Σχεδιάζοντας έρευνες
Τεχνικές αναζήτησης πληροφοριών στο Διαδίκτυο
Παναγιώτης Αναστασιάδης
Επ. Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε.
Πανεπιστήμιο Κρήτης
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Η εργασία παρουσιάζει και αναλύει διεξοδικά τα μέσα αναζήτησης πληροφοριών (θεματικοί κατάλογοι και μηχανές αναζήτησης), τις πηγές αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο (μηχανές αναζήτησης, κατάλογοι, εγκυκλοπαίδειες, βάσεις δεδομένων, φωτογραφίες-γραφικά, βιβλία, πηγές ακαδημαϊκών δημοσιεύσεων, πηγές ειδικά για την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση) και τις μηχανές αναζήτησης πληροφοριών (Google, Alltheweb Large database, Web Wombat Search engine, KartOO Visual search tool, Alta Vista, κ.λπ.).
Επίσης, γίνεται αναφορά στα κριτήρια της εγκυρότητας και της επικαιρότητας ως κριτήρια αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο και στις 2 τεχνικές αναζήτησης πληροφοριών με βάση τη λέξη-κλειδί (keyword search) ή/και τη χρήση θεματικών ευρετηρίων (directory search).
Βασικές έννοιες της ποσοτικού τύπου έρευνας εκπαίδευσης
Ιωάννης Γκιόσος
ΣΕΠ ΕΑΠ
Οι επιστήμονες που ασπάζονται την άποψη ότι «η πραγματικότητα υφίσταται ανεξάρτητα από τα άτομα που την παρατηρούν» και ότι «η γνώση που αποκτούμε για την πραγματικότητα πηγάζει από τις εμπειρίες μας» δέχονται ότι τα κοινωνικά φαινόμενα είναι όπως τα φυσικά φαινόμενα, αντικειμενικά «πράγματα» που μπορούν να παρατηρηθούν επιστημονικά και να ανακαλυφθούν γενικοί αιτιακοί κανόνες που τα καθορίζουν (εξηγητικό μοντέλο). Έτσι τα κοινωνικά φαινόμενα μπορούν να μελετηθούν γι αυτούς τους επιστήμονες με εργαλεία των Φυσικών Επιστημών.
Στην εργασία παρουσιάζονται οι βασικές παραδοχές και οι τύποι της ποσοτικής έρευνας. Υπάρχει αντικειμενική πραγματικότητα και μπορούμε να την μελετήσουμε με τρόπο αντικειμενικό και να δώσουμε εξηγήσεις στηριζόμενοι σε παραγωγικούς συλλογισμούς, σε συγκεκριμένες, καθορισμένες εκ των προτέρων ενέργειες. Σκοπός μας ο έλεγχος των θεωριών με εμπειρικά δεδομένα και για το λόγο αυτό διατυπώνουμε ερευνητικές υποθέσεις.
Τα είδη της ποσοτικές έρευνας είναι η Πειραματική και η Μη Πειραματική (Περιγραφική/Descriptive, Σύγκρισης/Casual-comparative, Συσχέτισης/Correlational, Αντιστροφής, Μη ισοδύναμων ομάδων και Διαδοχικών μετρήσεων) και παρουσιάζονται αναλυτικά και μέσα από παραδείγματα.
Παρουσίαση: Giosos.pps
Η μέθοδος ΤΑΜ στην διερεύνηση των διαθέσεων των γυναικών της Μουσουλμανικής μειονότητας Θράκης για τη χρήση ΝΤ
Γεράσιμος Κέκκερης
Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε.
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Γεωργιάδου Κερατσώ
Υποψήφια διδάκτωρ, Π.Τ.Δ.Ε.
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σκοπός της ερευνάς αυτής είναι να εξεταστεί η διάθεση των γυναικών της
Μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης στην χρήση του υπολογιστή. Οι λόγοι
που συντέλεσαν στο να αποτελέσουν αυτές οι γυναίκες στόχο της έρευνας
είναι τα υψηλά ποσοστά αναλφαβητισμού, η έλλειψη βασικών προσόντων και τα
κοινωνικό-οικονομικά εμπόδια που εμποδίζουν την χρήση των νέων τεχνολογιών
από τις γυναίκες αυτές. Χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος ΤΑΜ (Technology Acceptance
Model) ένα καθιερωμένο μοντέλο για την πρόβλεψη της αποδοχής της χρήσης των
ΝΤ.
Διαγραμματικά το μοντέλο ΤΑΜ έχει την ακόλουθη μορφή (Venkatesh & Davis, 2000):
Παρουσίαση: Kekkeris_Georgiadou.pps
Η οργάνωση της έρευνας
Μαρία Κουτσούμπα
Επίκουρος Καθηγήτρια ΤΕΦΑΑ Πανεπιστημίου Αθηνών
ΣΕΠ ΕΑΠ
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα στάδια μιας ερευνητικής διαδικασίας είναι συνήθως τα ακόλουθα πέντε:
1) ο προσδιορισμός ενός σημαντικού ερευνητικού προβλήματος,
2) η συγγραφή της ερευνητικής πρότασης,
3) η διεξαγωγή της πιλοτικής έρευνας,
4) η διεξαγωγής της κύριας έρευνας και
5) η συγγραφή της ερευνητικής αναφοράς (μελέτη, διατριβή κ.ά.).
Η παρουσίαση αναφέρεται σε δύο από αυτά. Συγκεκριμένα το πρώτο αφορά την αναζήτηση ενός θέματος έρευνας (προσδιορισμός ερευνητικού προβλήματος) παραθέτοντας ορισμένες μεθοδολογικές παρατηρήσεις. Το δεύτερο εξετάζει τις μορφές που μπορεί να έχει η εκπόνηση μια ερευνητικής εργασίας, καθώς και βασικούς τύπους έρευνας στην εκπαίδευση, τις στρατηγικές που θα επιλεγούν, τις μεθόδους, τις τεχνικές και τα εργαλεία συλλογής των δεδομένων και τέλος, την κριτική επεξεργασία τους.
Καταληκτικά, δύο είναι οι κρίσιμες ερωτήσεις στην υποστήριξη κάθε ερευνητικής εργασίας: i) Ποιο είναι το ερευνητικό ερώτημα; ii) Ποια είναι η απάντηση στο ερώτημα αυτό;
Παρουσίαση: Koutsoumpa.pps
Στατιστική Ανάλυση δεδομένων και e-course
Νίκος Κύργιος
Κέντρο Δικτύων, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Το ecourse είναι μια από τις υπηρεσίες του Κέντρου Διαχείρισης Δικτύων (ΚΕΔΔ) που χρησιμοποιείται στα πλαίσια της παροχής προηγμένων υπηρεσιών τηλεματικής για την εκπαίδευση και την έρευνα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Η υπηρεσία αυτή βασίζεται στο πακέτο λογισμικού Moodle. Η λέξη Moodle είναι ακρωνύμιο για το όνομα Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment. Το Moodle είναι ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο ανοιχτό σύστημα (open source) διαχείρισης εκπαιδευτικού περιεχομένου (Course Management System) το οποίο σχεδιάστηκε για να υποστηρίζει την συνεργατική μάθηση.
Παρουσίαση: Kurgios.pps
Η στατιστική σημαντικότητα του Cronbach’s alpha
Αλέξανδρος Λεοντίτσης
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Στην εργασία αυτή προτείνεται η χρήση της προσομοίωσης του Cronbach’s alpha για την επίλυση του προβλήματος της στατιστικής σημαντικότητας. Ο συντελεστής αυτός μετρά την αξιοπιστία των απαντήσεων ενός ερωτηματολογίου.
Πολλά αναλυτικά τεστ έχουν αναπτυχθεί τα προηγούμενα χρόνια τα οποία καταλήγουν σε περίπλοκες φόρμουλες. Η προσέγγιση της προσομοίωσης στην επίλυση αυτού του προβλήματος εκμεταλλεύεται την υπολογιστική ισχύ για να δώσει ακριβή αποτελέσματα για την κατανομή της μηδενικής υπόθεσης σχετικά με το συντελεστή αυτό.
Παρουσίαση: Leontitsis.pps
Προδιαγραφές μεθοδολογίας έρευνας στην εκπαίδευση
Αντώνιος Λιοναράκης
Αν. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών
Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Στην εισήγηση αυτή γίνεται παρουσίαση 7 σημείων που θα πρέπει να χαρακτηρίζουν τη μεταπτυχιακή και διδακτορική έρευνα. Συγκεκριμένα, η έρευνα θα πρέπει να συνεισφέρει με ευδιάκριτο και ξεχωριστό τρόπο στη γνώση του θεματικού επιστημονικού αντικειμένου, θα πρέπει να περιγράφει και να καταδεικνύει την επιστημονική της επάρκεια στις διαδικασίες που έχει ακολουθήσει, θα πρέπει να επεξεργάζεται και να λαμβάνει υπόψη της άλλες σχετικές έρευνες και, όπου ασφαλώς είναι απαραίτητο, τα στατιστικά τους δεδομένα, θα πρέπει να μπορεί να αναφέρει και να ερμηνεύσει ολοκληρωμένα τα αποτελέσματα της με ένα συνεκτικό τρόπο, θα πρέπει να μπορεί να αναδείξει τα τελικά ευρήματα και τα συμπεράσματα της, έτσι ώστε να τα συνδέσει με το θεωρητικό μέρος και τη θεωρητική θεμελίωση του θεματικού επιστημονικού πεδίου, θα πρέπει να μπορεί να παραθέσει και να αναδείξει τη σημασία των συμπερασμάτων της και τέλος θα πρέπει να έχει χρησιμοποιήσει σε ικανοποιητικό βαθμό σύγχρονη και ευρεία βιβλιογραφία, Ελληνική και ξενόγλωσση.
Επίσης, μια διατριβή θα πρέπει να αποτελείται από μια σειρά μεθοδολογικών στοιχείων, τα οποία όλα μαζί θα συνθέτουν και θα τεκμηριώνουν τις υποθέσεις και τις
εφαρμογές που έχει υλοποιήσει ο ερευνητής: Εισαγωγή, Το ερευνητικό πρόβλημα, Η μεθοδολογία της έρευνας, Η βιβλιογραφική ανασκόπηση (θεωρητική θεμελίωση), Ο ερευνητικός σχεδιασμός και η μεθοδολογία εφαρμογής, Τα αποτελέσματα της έρευνας, Συμπεράσματα, Βιβλιογραφία και Παράρτημα (αν χρειάζεται).
Παρουσίαση: Lionarakis.pps
Εφαρμογές της Παραγοντικής Ανάλυσης των Αντιστοιχιών
(Correspondence Analysis)
Άγγελος Μάρκος
Εκλεγμ. Λέκτορας Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης,
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Οι μέθοδοι της Πολυμεταβλητής Ανάλυσης Δεδομένων διακρίνονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες, ως προς το είδος των μεταβλητών και το ζητούμενο της ερευνητικής εργασίας και εφαρμόζονται σε όλο σχεδόν το φάσμα των επιστημονικών πεδίων. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την Παραγοντική Ανάλυση (CA),
- στο SPSS:
Διμεταβλητή περίπτωση
(Analyze Ò Data Reduction… Ò Correspondence Analysis)
Πολυμεταβλητή περίπτωση
(Analyze Ò Data Reduction… Ò Optimal Scaling (Multiple CA)
- στο Excel:
Στα πρόσθετα AFC97, XLSTAT
- στη συναρτησιακή γλώσσα προγραμματισμού R:
Πακέτα MASS, ca, homals, anacor, factoMineR
- στα πακέτα SAS, Minitab, SPAD, Statistica, JMP, ViSta κ.ά.
- στο λογισμικό CHIC Analysis (Markos et al. 2009):
- Συνδυάζει τους σημαντικότερους δείκτες και δυνατότητες άλλων στατιστικών πακέτων και συνδέει τις δύο βασικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις της CA.
- Δίνει έμφαση στην ερμηνεία των αποτελεσμάτων και στην κατασκευή ειδικών πινάκων εισόδου.
- Διατίθεται δωρεάν (http://www.amarkos.gr/research/chic)
Παρουσίαση: Markos.pps
Παράγοντες που επηρεάζουν την εσωτερική και εξωτερική αξιοπιστία ενός πειράματος
Τζένη Παγγέ
Καθηγήτρια Π.Τ.Ν.
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Στην εισήγηση αυτή γίνεται παρουσίαση και σύγκριση 3 παραδειγμάτων μεθοδολογίας πειραμάτων με έμφαση στην εσωτερική και εξωτερική τους αξιοπιστία.
Η εσωτερική αξιοπιστία ενός πειράματος επηρεάζεται από την ιστορία (τα συγκεκριμένα γεγονότα που προκύπτουν ανάμεσα σε 2 μετρήσεις), την ωρίμανση του δείγματος, το ίδιο το τεστ, την επιλογή των εργαλείων έρευνας, την επιλογή του δείγματος, την απώλεια συμμετεχόντων (που μπορεί να διακόψουν τη συμμετοχή τους για ποικίλους λόγους), την ποιότητα της αλληλεπίδρασης και την παλινδρόμηση (history, maturation, selection, mortality and interaction of selection and the experimental variable).
Η εξωτερική αξιολόγηση καθορίζεται από την επίδραση του pretest στις ανταποκρίσεις του δείγματος, τη γενίκευση σε μη-πειραματικές καταστάσεις και την πολλαπλή επίδραση μιας αγωγής (Reactive or interaction effect of testing, generalizability, Multiple treatment interference).
Παρουσίαση: Pange.pps
Μεθοδολογία ιστορικής έρευνας
Απόστολος Παπαïωάννου
Καθηγητής, Π.Τ.Ν.
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Η σύγχρονη ελληνική Ιστοριογραφία, με το έργο που μας άφησαν ο Κ. Θ. Δημαράς, ο Φίλιππας Ηλιού, ο Μ. Ι. Μανούσακας, ο Ν. Σβορώνος, διηύρυνε τους ορίζοντές της και πολλαπλασίασε τις επιλογές των γνωστικών της αντικειμένων. Ειδικότερα ο Φ. Ηλιού, με τις βιβλιογραφικές του αναζητήσεις, έδωσε νέα ώθηση στις ιστορικές σπουδές.
Παράλληλα οι αδιάλειπτες μελέτες των Σπύρου Ασδραχά, Βασίλη Κρεμμυδά και Βασίλη Παναγιωτόπουλου, για να αναφερθούμε σε ορισμένες μόνο πολύ γνωστές περιπτώσεις, χαράσσουν νέους δρόμους στη μεθοδολογία της Ιστορικής Έρευνας. Ήδη έχουν επισημανθεί η στροφή προς την καθημερινή ζωή, η καθοριστική σημασία του φυσικού περιβάλλοντος, οι χρονικές συγκυρίες σε συνδυασμό με τη γεωγραφία, τα ποσοτικά μεγέθη, οι οικονομικοί παράγοντες, η διασταύρωση των άλλων κοινωνικών επιστημών με την Ιστορία. Φαίνεται πως ο κίνδυνος της κατευθυνόμενης ιστορικής συγγραφής έχει απομακρυνθεί οριστικά και η αυτονομία των ιστορικών ερευνών είναι πλέον πραγματικότητα.
Η Ανάλυση Δεδομένων στις Κοινωνικές Επιστήμες
(Data Analysis in Social Sciences)
Γιάννης Παπαδημητρίου
Καθηγητής, Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Η εισήγηση περιλαμβάνει την παρουσίαση των αρχών της Ανάλυσης Δεδομένων, με έμφαση στην ποιοτικοποίηση των ποσοτικών δεδομένων και την ποσοτικοποίηση των ποιοτικών αποτελεσμάτων. Οι δύο μέθοδοι, οι αρχές των οποίων παρουσιάζονται, είναι η Παραγοντική Ανάλυση των Αντιστοιχιών (Correspondence Analysis) και η Ανιούσα Ιεραρχική Ταξινόμηση (Hierarchical Cluster Analysis).
Τα στάδια εφαρμογής των μεθόδων Ανάλυσης Δεδομένων είναι:
- Ομογενοποίηση των δεδομένων (ποιοτικοποίηση των ποσοτικών δεδομένων)
- Κωδικοποίηση των δεδομένων (μετατροπή πινάκων δεδομένων σε κατάλληλους πίνακες με στοιχεία σε κοινή μονάδα μέτρησης)
- Ερμηνεία των Αριθμητικών και Γραφικών Αποτελεσμάτων (ποσοτικοποίηση των ποιοτικών δεδομένων).
Η Παραγοντική Ανάλυση των Αντιστοιχιών (Correspondence Analysis, Analyse Factorielle des Corespondances) χρησιμοποιείται για την ανάλυση ποιοτικών δεδομένων και θεωρείται ως μία περιγραφική μέθοδος για τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ δύο ή περισσότερων κατηγορικών μεταβλητών χωρίς αυστηρές a priori υποθέσεις ή προϋποθέσεις.
Με την εφαρμογή της Αυτόματης ή Ανιούσας Ιεραρχικής Ταξινόμησης (ΑΙΤ) σ’ έναν πίνακα δεδομένων καταφέρνουμε να διαμελίσουμε τον πληθυσμό σ’ έναν αριθμό ομάδων, τάξεων ή κλάσεων που είναι ομοιογενείς ως προς τις μεταβλητές που επιλέχθηκαν να τον περιγράφουν. Ο διαμελισμός αυτός με την Ταξινόμηση διασφαλίζει μια συνοπτική και δομημένη εικόνα του φαινομένου που περιγράφει ο πίνακας δεδομένων που αναλύεται. Το αποτέλεσμα της ΑΙΤ είναι το δενδρόγραμμα ιεράρχησης. Η Ανιούσα Ιεραρχική Ταξινόμηση συμπληρώνει τα αποτελέσματα της Παραγοντικής Ανάλυσης των Αντιστοιχιών.
Παρουσίαση: Papadimitriou.pps
Η Παρατήρηση Στην Έρευνα Δράσης
Σπύρος Σιάκας
ΣΕΠ ΕΑΠ
Στην έρευνα δράσης κύριο μέσο συλλογής στοιχείων είναι η παρατήρηση. Η πολυπλοκότητα του φαινομένου της μάθησης οδήγησε την εκπαιδευτική έρευνα στον πλουραλισμό στις μεθόδους συλλογής και ανάλυσης των δεδομένων. Η χρήση πολλαπλών μεθόδων συλλογής δεδομένων ονομάζεται τριγωνοποίηση. Τέτοιοι μέθοδοι μπορεί να είναι η συμμετοχική παρατήρηση, η βιντεοσκόπηση, η αναφορά και η συνέντευξη με στόχο την εγκυρότητα και την πολύπλευρη και ολιστική προσέγγιση στην συλλογή και ανάλυση των δεδομένων της έρευνας μέσα από την διασταύρωση πολλαπλών μεθόδων.
Στην εργασία αναλύονται θέματα δεοντολογίας, πλεονεκτήματα – μειονεκτήματα, αρχές και μέθοδοι καταγραφής της συμμετοχικής παρατήρησης, της βιντεοσκόπησης, των αναφορών και της συνέντευξης προκειμένου να συγκεντρωθούν και να αναλυθούν τα δεδομένα της έρευνας.
Παρουσίαση: Siakas.pps
Tα μικρά Ολιγοθέσια Σχολεία και η Ψηφιακή Εποχή
Κωνσταντίνος Τσολακίδης
Επίκ. Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε.
Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σε αυτήν την ομιλία παρουσιάζεται ένα θέμα έρευνας και τα στάδιά της. Το αντικείμενο είναι η λειτουργία των αγροτικών/ολιγοθέσιων σχολείων και το πώς μπορεί η τεχνολογία να βοηθήσει αυτήν τη εκπαιδευτική διαδικασία. Ο στόχος της έρευνας προσεγγίζεται από διάφορες απόψεις που όμως έχουν μεγάλο βαθμό συνοχής. Το θέμα προέκυψε σαν αποτέλεσμα/συμπέρασμα από πρωτοβουλίες (ΤΗΛΟΣ) και δραστηριότητες (ΣΧΕΔΙΑ) που αφορούσαν την από απόσταση εκπαίδευση. Από κει και πέρα όμως, η έρευνα εστιάζει στα ολιγοθέσια σχολεία.
Αρχικά αναφέρονται τα χαρακτηριστικά, τα προβλήματα και η πρακτική που ακολουθείται στα ολιγοθέσια σχολεία. Στατιστικές αποδεικνύουν τις τάσεις της πολιτείας, της κοινωνίας αλλά και τις θέσεις των δασκάλων που έρχονται πολλές φορές σε αντίθεση με τις απόψεις των κατοίκων στις οποίες λειτουργούν τα παραπάνω σχολεία.
Παρουσιάζονται τα προγράμματα ΜΟΥΣΑ, ΔΙΑΣ, NEMED, Τα Φτερά της γνώσης, που αναφέρονται στην επιμόρφωση δασκάλων που εργάζονται σε ολιγοθέσια σχολεία με μεθόδους από απόσταση εκπαίδευσης μέσα από δορυφόρους και ραδιόφωνο, καθώς και μια περίπτωση πύλης εκπαιδευτικού υλικού.
Περιγράφονται τα συλλογικά συμπεράσματα για τις παραπάνω περιπτώσεις και προτείνονται γενικές γραμμές δράσεων και πολιτικών για την αντιμετώπιση του θέματος της λειτουργίας των ολιγοθέσιων σχολείων αλλά και της διδασκαλίας σε αυτά. Ο κορμός αυτός της έρευνας διαρκεί περίπου 10 χρόνια και προβλέπεται να συνεχιστεί παράλληλα με άλλες δραστηριότητες του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου του Αιγαίου που δεν αναφέρονται εδώ.
Παρουσίαση: Tsolakidis.pps
Σχεδιάζοντας έρευνες
Θεόδωρος Χατζηπαντελής
Καθηγητής Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Παρουσιάζονται διάφορες τεχνικές οι οποίες αφορούν την δυνατότητα πραγματοποίησης δειγματοληπτικής έρευνας. Συζητάμε τις προϋποθέσεις για την επιλογή δείγματος, τα θέματα που αφορούν το δείγμα και τον πληθυσμό, τις αναγκαίες προϋποθέσεις ώστε το δείγμα να θεωρηθεί αντιπροσωπευτικό. Μία έρευνα είναι μια συστηματική καταγραφή πληροφοριών από ή σχετικά με ανθρώπους για να περιγράψουμε, να συγκρίνουμε ή να ερμηνεύσουμε γνώση, διαθέσεις ή συμπεριφορές. Γίνονται για πολιτικές ή καταναλωτικές συμπεριφορές, για τη χρήση των υπηρεσιών υγείας, για προϊόντα και υπηρεσίες, για το εργατικό δυναμικό, για οτιδήποτε από το αβαείο μέχρι το ωώδης (πρώτη και τελευταία λέξη στο Μείζων Ελληνικό Λεξικό). Άτομα, Δήμοι, Σχολεία, Ερευνητές κάνουν έρευνες ρωτώντας ερωτήσεις σχετικά με πεποιθήσεις, απόψεις, κίνητρα, αισθήματα, σχέδια, προσωπικό υπόβαθρο.
Οι ερωτήσεις διατάσσονται σε ερωτηματολόγια που στέλνονται με το ταχυδρομείο ή με όποιο άλλο τρόπο για να συμπληρωθούν από κάποιον ή χρησιμοποιούνται από συνεντευκτές σε τηλεφωνικές ή πρόσωπο με πρόσωπο συνεντεύξεις. Ο τρόπος (και η ποιότητα) των ερωτήσεων καθορίζει την ποιότητα (και την ακρίβεια) των απαντήσεων. Η διατύπωση των ερωτήσεων (πρέπει να) επηρεάζεται από το πλαίσιο, δηλαδή το σκοπό (υποθέσεις εργασίας), αυτόν που ρωτά και τον τρόπο που κάνει τις ερωτήσεις, αυτόν που απαντά και τα χαρακτηριστικά του και τις απαντήσεις.
Στην έρευνα γενικά αναζητούμε μια διαδικασία ώστε ο ερευνητής να προχωρήσει στα παρακάτω:
- τον σκοπό της έρευνας,
- τους όρους που χρησιμοποιούνται,
- Τις υποθέσεις εργασίας,
- τον πληθυσμό,
- τον συνδυασμό των υποθέσεων με το διαθέσιμο χρόνο
- την τυποποίηση του συνεντευκτή,
- τις ερωτήσεις: ανοιχτές ή κλειστές; σε τι κλίμακα;
- το κοινωνικό, πολιτιστικό και οικονομικό περιβάλλον
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το ζήτημα της επιλογής δείγματος ώστε να ικανοποιούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις.
Παρουσίαση: Xatzipantelis.pps
ΧΟΡΗΓΟΙ :
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΟ Π.Τ.Ν. ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ
ΔΗΜΟΣ ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ